Het belang van employer branding voor culturele organisaties

In de afgelopen jaren is employer branding steeds belangrijker geworden voor zowel grote als kleine organisaties. Bedrijven uit alle sectoren, inclusief de culturele, investeren in hun werkgeversmerk om kandidaten te werven en werknemersloyaliteit te vergroten. Dit is vooral nodig in sectoren met een tekort aan sollicitanten of een krappe arbeidsmarkt.

Geschreven door Alexandra Candidatu en Hilde Smetsers op 18 juli 2024

Fotocredit: RDNE (Unsplash)

Wat is employer branding?

Employer branding is het proces waarbij organisaties zowel aan huidige als potentiële werknemers laten zien dat de organisatie een aantrekkelijke werkplek is. Met deze strategie kunnen bedrijven zich als werkgever onderscheiden van de concurrentie en de band met hun werknemers versterken, wat leidt tot meer loyaliteit onder medewerkers (Berthon, Ewing & Hah, 2005).

Nauw verwant aan employer branding is employer attractiveness. Deze term verwijst naar de voordelen die een potentiële werknemer ziet in het werken voor een specifieke organisatie (Berthon, Ewing & Hah, 2005). Dit kunnen financiële voordelen zijn, maar bijvoorbeeld ook loopbaanontwikkelingsmogelijkheden, flexibele werktijden of extra's zoals bijvoorbeeld ziektekostenverzekering of een gratis Museumkaart. 

Waarom is employer branding belangrijk?

Een van de belangrijkste redenen voor de groeiende aandacht voor employer branding in de afgelopen jaren is de krapte op de arbeidsmarkt. Hoewel er nog weinig specifiek onderzoek is gedaan naar arbeidsmarktkrapte binnen de cultuursector, zijn er signalen dat deze sector ook in toenemende mate te maken heeft met krapte bij het invullen van sommige functies. Zo blijkt uit onderzoek van Cultuurmarketing dat het voor organisaties steeds moeilijker wordt om marketeers aan te trekken. Employer branding kan juist in tijden van arbeidsmarktkrapte een effectieve manier zijn om de uitdagingen van personeelstekorten aan te pakken.

Hoe ontwikkel je een sterk werkgeversmerk?

Er zijn meerdere methoden en benaderingen om een sterk werkgeversmerk op te bouwen. Enkele tips voor organisaties die aan de slag willen met employer branding zijn:

  • Zorg dat je belofte aan potentiële werknemers overeenkomt met de missie en visie van de organisatie.
    De consistentie tussen de belofte aan potentiële werknemers en de missie en visie van een organisatie is een belangrijk onderdeel van een sterk werkgeversmerk (Berthon, Ewing & Hah, 2005). MVRDV, een internationaal opererend Nederlands architectenbureau, illustreert dit goed. Op hun website hebben ze een pagina voor vacatures, waar ze niet alleen functies aanbieden, maar ook hun missie, visie en kernwaarden toelichten. Deze aanpak benadrukt hoe belangrijk het is om employer branding af te stemmen op het overkoepelende bedrijfsmerk.
  • Het creëren van een positieve kandidaatreis.
    De candidate experience, ofwel de ervaring die sollicitanten opdoen tijdens het wervingsproces, kan het werkgeversmerk versterken. Een wervingsstrategie die zich richt op het optimaliseren van deze ervaring is daarom waardevol. Dit kan bijvoorbeeld door sollicitatietrainingen te organiseren, contact met kandidaten te personaliseren en feedback van sollicitanten te vragen tijdens het proces. Ook transparantie over het selectieproces en duidelijke en tijdige communicatie dragen bij aan een positieve kandidaatreis.
  • Een waardevolle online aanwezigheid.
    Een sterke online aanwezigheid is onmisbaar bij het opbouwen van een werkgeversmerk (Kracklauer, Rasche & Schill, 2017). De meest eenvoudige manier om je werkgeversmerk zichtbaar te maken is door vacatures naast je eigen communicatiekanalen op meerdere platforms, websites en social media te plaatsen, zoals bij Werken voor Cultuur. Daarnaast ontwikkelt Werken voor Cultuur authentieke employer branding-campagnes die de unieke waarden van jouw organisatie zichtbaar maken.

Wie is verantwoordelijk voor employer branding?

De vraag wie of welke afdeling van een organisatie verantwoordelijk is voor employer branding, is niet eenduidig te beantwoorden. Bij de meeste grote organisaties neemt de HR-afdeling de verantwoordelijkheid op zich, omdat HR de ervaringen van werknemers bijhoudt en deze kan koppelen aan het werkgeversmerk. In de praktijk is bij employer branding, net als bij andere vormen van branding, vaak ook marketing betrokken.

In de culturele sector, waar HR vaak een kleine afdeling is, kan employer branding een onderdeel zijn van de werkzaamheden van marketing- en communicatieprofesssionals. Het dragen van de verantwoordelijkheid voor het werkgeversmerk is idealiter een gezamenlijke inspanning van HR en marketing. In grote organisaties ontstaan soms ook nieuwe rollen, zoals 'arbeidsmarktcommunicatie specalist', om als brug te functioneren tussen HR en marketing. 

Uiteindelijk is het belangrijk dat de waarden van het werkgeversmerk ook weerspiegeld worden in het leiderschap van de organisatie. Employer branding is dus geen taak voor één afdeling of persoon, maar idealiter een gezamenlijke inspanning van het hele team.

Waarom zou je investeren in employer branding als kleine organisatie?

In de huidige competitieve arbeidsmarkt moeten juist kleine organisaties hard vechten om talent aan te trekken. Werk je bij een kleine organisatie, dan vraag je je misschien af waarom en hoe je zou moeten investeren in employer branding. Kleine bedrijven hebben vaak beperkte middelen en kunnen niet altijd groots investeren in het opbouwen van een sterk werkgeversmerk. Toch worden de voordelen van een goed ontwikkelde employer brandingstrategie door kleine organisaties vaak over het hoofd gezien.

HR-expert Weiser (2023) benadrukt dat kleinere organisaties tegenwoordig een voorsprong hebben op grotere bedrijven bij het aantrekken van nieuwe kandidaten. Dit komt veelal door hun missiegedreven aanpak en focus op intrinsieke motivaties voor medewerkers. Basisbehoeften zoals een stabiel salaris en een veilige werkomgeving worden door kandidaten verwacht en zijn op zichzelf niet onderscheidend meer. 

In de culturele sector, waar veel organisaties relatief klein zijn, is slimme employer branding essentieel om te kunnen concurreren met grotere bedrijven. Kleine organisaties kunnen zich onderscheiden door te benadrukken wat hen uniek maakt, zoals doorgroeimogelijkheden, autonomie, veelzijdigheid in taken en flexibele werktijden. Daarnaast kunnen ze laten zien dat ze een warme en gastvrije werkomgeving bieden, waar het welzijn van werknemers centraal staat. Dit zijn precies de aspecten waar kandidaten tegenwoordig steeds vaker naar op zoek zijn bij hun zoektocht naar de ideale baan.

Of je nu bij een kleine organisatie werkt of bij een groter bedrijf, bij Werken voor Cultuur kunnen we je helpen een sterk employer brand te ontwikkelen. Bekijk hier onze services op het gebied van employer branding.