Ben jij op zoek naar een baan met betekenis? Een plek waar je je kunt ontwikkelen? Waar ruimte is voor creativiteit en vernieuwing? Ben je een aanjager met een passie voor jongeren, cultuur en ontwikkeling? Dan is deze vacature iets voor jou!
Als programmacoördinator jongeren 15-25 jaar ontwikkel je aansprekende programma’s en ervaringen die De Nieuwe Bibliotheek aantrekkelijk maakt voor de jongeren van Almere.
Over De Nieuwe Bibliotheek
De Nieuwe Bibliotheek in Almere is meer dan een plek om boeken te lenen. We zijn dé huiskamer van de stad, waar bewoners komen om te lezen, leren, werken en elkaar te ontmoeten. Met ruim 1 miljoen bezoekers per jaar, 115 collega’s en vele vrijwilligers organiseren we allerlei activiteiten, zoals workshops, cursussen, en evenementen over taal, digitale vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling.
Hoe ziet de functie eruit?
Als programmacoördinator Jongeren maak je onderdeel uit van de afdeling Marketing, Cultuur en Educatie (MC&E) en is de afdelingsmanager MC&E jouw leidinggevende. Je werkt nauw samen met het team Marketing & Communicatie, de andere programmacoördinatoren, vrijwilligers en partners.
De functie bestaat uit de volgende onderdelen:
- Programmeren: met en voor de jongeren stel je culturele en kennisprogramma’s samen. Denk aan activiteiten rond sociaal maatschappelijke thema’s, politiek, boeken & literatuur, maar ook events met muziek of spoken word en workshops voor persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast faciliteer je initiatieven aangedragen door de jongeren zelf. Je brengt de programma’s tot leven in de bibliotheken, het toekomstige Cultuurhuis in Almere Buiten en op scholen en in de stad.
- Zelfredzaamheid: je stelt programma’s samen ter ondersteuning van jongeren op hun weg naar zelfredzaamheid. Met aandacht voor het informatiepunt digitale overheid voor jongeren (IDO), mentale gezondheid, carrièreoriëntatie en de ontwikkeling van financiële zelfstandigheid.
- Netwerken: je ontwikkelt en onderhoudt een relevant Almeers netwerk met scholen, samenwerkingspartners, vrijwilligers en stagiaires. Daarnaast werk je nauw samen met de programmacoördinatoren Urban Culture, Filmhuis en Europe Direct.
Wat ga je doen?
- Je signaleert trends en ontwikkelingen voor jongeren en weet hoe je deze tot leven brengt in de vorm van programma’s.
- Je werkt samen met jongeren om de programma’s te realiseren.
- Je werkt regionaal samen met onze collega’s van Flevomeer Bibliotheken en ons Innovatieteam op gezamenlijke initiatieven.
- Je ziet mogelijkheden voor het creëren van een 3e geldstroom door subsidies op lokaal- en landelijk niveau.
- Je plant, organiseert en voert activiteiten uit in de verschillende vestigingen van de bibliotheek en op andere locaties en festivals.
- Je overlegt regelmatig met de andere afdelingen (zoals Facilitair, Reserveringen en de Frontoffice) en vrijwilligers om de activiteiten soepel te laten verlopen.
- Je organiseert met de collega’s van Marketing & Communicatie de werving voor het aanbod.
- Je regelt de kaartverkoop en bent medeverantwoordelijk voor de financiële afhandeling.
- Je bent verantwoordelijk voor het opstellen, evalueren en rapporteren van jaarplan, projectplannen en begrotingen.
Wat vragen we van jou?
- Je hebt hbo-werk- en -denkniveau en minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare functie.
- Je hebt ervaring als projectleider, bent in staat om activiteiten projectmatig te organiseren, te implementeren en te evalueren.
- Samenwerking en dialoog zijn belangrijke componenten van deze functie zowel intern als extern.
- Je werkt als een proactieve en creatieve ondernemer die zich makkelijk verbindt met de lokale communities.
- Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden en een vlotte pen.
- Je beheerst de Nederlandse en Engelse taal goed, zowel mondeling als schriftelijk.
Wat bieden wij?
- De arbeidsvoorwaarden zijn gebaseerd op de cao Openbare Bibliotheken. Het salaris bedraagt afhankelijk van kennis en ervaring minimaal € 3.163,- en maximaal € 4.018,- bruto per maand bij een voltijd werkweek van 36 uur (schaal 8).
- Een eindejaarsuitkering van 4,5%.
- Een werkplek in een ambitieuze en maatschappelijke organisatie die midden in de samenleving staat.
- Mogelijkheid tot hybride werken.
- Veel zelfstandigheid en flexibiliteit in de functie.
- Een gedreven en enthousiast team van collega’s in een informele en inclusieve werkomgeving.
- Relevante opleidingen, trainingen en coaching voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
- Een contract voor de duur van een jaar waarna een vast dienstverband tot de mogelijkheden behoort.
- Goede secundaire arbeidsvoorwaarden en een gunstige pensioenregeling.
Sollicitatieproces
De eerste gespreksronde vindt plaats op 15 en 19 mei 2025.