Anouk Evertse: Corporate Communication bij Centraal Museum

Toen Anouk Evertse vanuit België terug naar Nederland verhuisde, ging ze op zoek naar banen in de culturele sector. Wat toen niet onmiddellijk lukte vanwege een krappe banenmarkt, werd 4 jaar later toch realiteit. Momenteel werkt ze als medewerker Corporate Communications bij Centraal Museum in Utrecht waar de kennis en ervaring die ze in andere sectoren opdeed, goed van pas komt.

Geschreven door Hannah Dupré op 12 april 2024

Een link met de cultuursector legt Anouk Evertse al tijdens haar studie Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam in 2009, waarbij ze zich specialiseerde in film. Zonder haar interesse voor kunst en cultuur volledig uit het oog te verliezen, kiest ze er toch voor om haar studie af te maken aan de KU Leuven met een master Journalistiek.  Haar stage doet ze dan ook bij de cultuurredactie van De Standaard, een grote Belgische krant. Daar schreef ze recensies over verschillende kunsttentoonstellingen en voorstellingen, en legde ze vaak interviews af met interessante personen.

“Ik denk dat gemotiveerd, geïnteresseerd en nieuwsgierig zijn uiteindelijk het belangrijkste is om te werken in de culturele sector.”

Na haar stage bleef Anouk een tijdje als freelancer werken bij de krant, maar ging uiteindelijk op zoek naar een baan met meer zekerheid. Eenmaal terug in Nederland zocht ze in eerste instantie heel breed naar banen. “Ik wilde destijds al heel graag in de culturele sector gaan werken, maar dat was niet zo simpel,” legt Anouk uit, “het was echt een tijd waarin er op een vacature met tweehonderd sollicitatiebrieven gereageerd werd.” 

“Musea zijn gewoonweg geweldige locaties om als communicatiemedewerker te werken. ”

Uiteindelijk werkte Anouk bijna vier jaar lang bij KLM. “Ik heb enorm veel geleerd op de social media afdeling van KLM. Het was de ideale plek om veel kennis en ervaring op te doen.” Daarna stapte ze over naar een communicatiefunctie die beter aansloot bij haar interesses en achtergrond. Zelf zegt ze: “Bij het Centraal Museum komen mijn opleiding, interesses en werkervaring mooi samen in mijn baan.” In haar huidige rol als medewerker Corporate Communicatie is ze voornamelijk verantwoordelijk voor perscontacten, social media en de algemene communicatie van het museum. Anouk legt uit: “Bij KLM ging alles er heel gestructureerd aan toe, hier loopt het allemaal wat makkelijker; je loopt vaak gewoon even bij een collega binnen.” Het gestructureerde werken van KLM neemt Anouk nu mee in haar werk voor het Centraal Museum, maar ze waardeert ook de spontaniteit van de culturele sector.

“Musea zijn gewoonweg geweldige locaties om als communicatiemedewerker te werken. We zitten in het centrum van de stad, naast het museum zelf. Aan inspiratie kom ik zeker niet te kort,” geeft Anouk enthousiast aan. Daarnaast stelt haar werk haar ook in staat om creatief gebruik te maken van het overvloedige beeldmateriaal dat musea bieden, in tegenstelling tot de meer tekstuele focus van haar vorige banen.

“Ik heb enorm veel geleerd op de social media afdeling van KLM. Het was de ideale plek om veel kennis en ervaring op te doen.”

Een doorsnee werkdag voor Anouk kent geen vast stramien. “Wat mijn werk zo boeiend maakt, is de constante afwisseling,” vertelt ze. Haar taken variëren van kantoorwerk, zoals het opstellen van persberichten, tot het onderhouden van contacten met journalisten en collega's. Ze waardeert de levendigheid van haar functie, al erkent ze dat het soms een uitdaging is om alle lopende projecten bij te houden. Anouk werkt in een klein team. In weinig tijd moet er veel gedaan worden. Maar die uitdaging gaat ze graag aan om zo bij te dragen aan de culturele sector in Nederland.

“Ik heb het idee dat er in de culturele sector veel gepassioneerde mensen werken die iets doen omdat ze het echt heel erg leuk vinden.”

Het meest uitdagende onderdeel van haar baan? Dat is voor Anouk ook meteen het leukste onderdeel: het omgaan met de pers. Haar journalistieke achtergrond speelt hierbij natuurlijk ook een belangrijke rol. Terwijl het voor anderen soms een raadsel kan zijn, heeft Anouk vaak een goed idee van waar journalisten naar op zoek zijn. Toch blijft het een uitdaging. “Uiteindelijk kun je een goede recensie of positief artikel nooit afdwingen, het blijft de mening van een ander.” 

Anouk waardeert ook het gevoel van gemeenschap en passie binnen de culturele sector. “Ik heb het idee dat er in de culturele sector veel gepassioneerde mensen werken die iets doen omdat ze het echt heel erg leuk vinden.” Dit gevoel van gedeelde toewijding aan kunst en cultuur maakt haar werk bij het Centraal Museum extra waardevol.

Als het gaat om advies voor anderen die geïnteresseerd zijn in een carrière in de culturele wereld, benadrukt Anouk het belang van enthousiasme en vastberadenheid in het najagen van kansen in de culturele sector. “Ik denk dat gemotiveerd, geïnteresseerd en nieuwsgierig zijn uiteindelijk het belangrijkste is,” concludeert ze. 

Wil jij meer te weten komen over soortgelijke communicatiefuncties? Lees dan zeker dit artikel over wat een marketeer doet in de culturele sector.