Angelo Pertijs: popprogrammeur bij Patronaat

Angelo Pertijs werkt als popprogrammeur bij het Patronaat in Haarlem. In dit portret lees je meer over zijn loopbaan en wat een baan als programmeur in de muziekbranche inhoudt. Wat maakt deze baan zo leuk, en wat maakt het juist uitdagend?

Geschreven door Hannah Dupré op 28 maart 2024

Fotocredit: Jaap Kroon

Op 12-jarige leeftijd begint Angelo Pertijs met het spelen van basgitaar en wordt er een zaadje geplant dat later zou uitgroeien tot een enorm grote liefde voor live muziek. Na de middelbare school besluit Angelo dan ook om basgitaar te studeren aan de Rockacademie in Tilburg, een HBO-opleiding voor popmuziek. Al snel komt hij erachter dat uitvoerend gitarist niks voor hem is, waarna hij zijn focus verlegt naar Business & Management.

“Het was eigenlijk helemaal niet zo dat ik specifiek de culturele kant op wilde gaan, de dingen zijn gewoon zo gelopen doordat ik muziek zo tof vond.”

De passie voor live-muziek leidde Angelo Pertijs nog tijdens zijn studie naar Lexicon Bookings, een boekingskantoor in Amsterdam, waar hij stage liep. Vervolgens werkte hij twee jaar als booker voor Agents After All. De ervaringen en het netwerk dat hij tijdens deze periode opbouwde, kwamen goed van pas toen hij in 2020 de overstap maakte naar de programmeurskant. Angelo beschouwt deze twee vakgebieden namelijk als complementair aan elkaar: ze kunnen niet zonder elkaar. Terwijl een boeker artiesten verkoopt, koopt de programmeur hen in.

Na een reorganisatie bij Agents After All, stapte Angelo over naar een programmeursfunctie. Bij de Amsterdamse stichting voor popmuziek, GRAP, ging hij aan de slag als programmeur en uitvoerend producent. Als popprogrammeur bij Patronaat, waar hij sinds de zomer van 2023 aan het werk is, bestaan zijn verantwoordelijkheden voornamelijk uit het inhuren van artiesten en het samenstellen van een gevarieerd en aansprekend programma. Angelo: “Op een dag mail en bel ik dus vaak en ‘s avonds ga ik soms naar concerten.”

“Het is een spel dat leunt op sociale contacten.” 

Met de meeste mensen die Angelo in de afgelopen jaren ontmoette, heeft hij inmiddels een goede band opgebouwd. “Het is een spel dat leunt op sociale contacten,” vertelt hij, “je weet nooit wat je kunt hebben aan eventuele contacten, die kunnen allemaal uitvliegen.” Volgens hem zijn deze contacten wat het beroep zo leuk, en tegelijkertijd uitdagend maakt. Doordat je zo sociaal samenwerkt, kunnen annuleringen of andere teleurstellingen een grote impact hebben. Uiteindelijk is het namelijk de taak van de programmeur om te doen wat het beste is voor het podium, en dat gaat soms ten koste van relaties met anderen binnen het werkveld. 

En wat onderscheidt een popprogrammeur in de muziekbranche van andere programmeurs? Angelo legt uit dat poppodia minder te maken hebben met een vast seizoen zoals theaters dat bijvoorbeeld hebben van september tot en met juni. Wel zijn er in de pop- en festivalbranche specifieke piekperiodes waar je als programmeur rekening mee moet houden. In het najaar toeren veel bands, en zijn er drukke weken. In de zomer concurreren poppodia met festivals. De balans opmaken, en ervoor zorgen dat er het hele jaar door goede optredens gepland staan, zonder ander personeel te overbelasten, is van belang.

“Ik zeg, en dat is met alle dingen die uit een passie ontstaan: ga het gewoon doen.”

Je leert als programmeur heel snel dat je niet altijd je eigen mening moet doordrukken, vertelt Angelo. “Soms lijkt mij iets heel leuk, maar uiteindelijk gaat het erom wat de rest van Nederland en Haarlem leuk vindt. Er zijn altijd bands die ik hierheen zou willen halen, maar je moet ook naar het grotere plaatje kijken. Uiteindelijk maakt het niet uit wie er komt zolang de mensen het maar naar hun zin hebben.” Tijdens zijn sollicitatiegesprek, vertelde hij wel dat hij  de band ‘Deafheaven’ graag naar Patronaat zou willen brengen. Hij was dan ook enorm trots toen de Amerikaanse post-metalband een paar maanden later al op het podium van Patronaat stond te spelen. “Het is wel echt tof om te zien dat als je zoiets echt wilt en erin gelooft, het ook gewoon kan lukken.”

“Er zijn altijd bands die ik hierheen zou willen halen, maar uiteindelijk maakt het niet uit wie er komt, zolang de mensen het maar naar hun zin hebben.”

Volgens Angelo is popprogrameur geen beroep dat je in de schoolbanken leert. “Ga stage lopen, ben bezig met live muziek en zorg dat je op plekken bent waar anderen ook zijn. Ik zeg, en dat is met alle dingen die uit een passie ontstaan: ga het gewoon doen.” Uiteindelijk is de liefde voor muziek, die hij zelf een gekte noemt, het belangrijkst. Het in de gaten houden van labels en bands is daar ook onderdeel van. Volgens Angelo is programmeren een beroep voor sociale mensen, die gemakkelijk een praatje hier en daar maken. Een netwerk binnen deze wereld is misschien niet iets wat je al hebt. Wel kun je daaraan werken door vrijwilligerswerk bij kleinere podia te doen. “Zo laat je zien dat je het echt wilt, bouw je werkervaring op en tegelijkertijd een netwerk." 

Angelo werkt momenteel bijna twee jaar bij Patronaat en zit volledig op zijn plek. Terugblikkend op zijn loopbaan in afgelopen jaren zegt hij: “Het was eigenlijk helemaal niet zo dat ik specifiek de culturele kant op wilde gaan, de dingen zijn gewoon zo gelopen doordat ik muziek zo tof vond.” Constant bezig zijn met zijn grote passie, is wat hem blijft inspireren.

Wil jij meer te weten komen over de functie van programmeur? Lees dan zeker dit artikel over wat een cultureel programmeur doet.