Van commercieel naar cultureel: twee professionals over hun carrièreswitch

De commerciële en culturele sector lijken soms gescheiden werelden. Veel mensen blijven hun hele loopbaan in één van beide. Toch zijn er professionals die bewust overstappen, op zoek naar zingeving en maatschappelijke impact.

Geschreven door: Lucia Lompe en Hilde Smetsers op 18 november 2025

© De Bibliotheek Eindhoven

Twee van die carrièreswitchers zijn Paul Schuiling en Claire Cavens. Paul is hoofd Development & Filantropie bij het Centraal Museum in Utrecht. Claire werkt als adviseur marketing en communicatie bij de Bibliotheek Eindhoven. Allebei maakten ze de overstap vanuit het bedrijfsleven, op zoek naar meer maatschappelijke impact in hun werk.

https://werkenvoorcultuur.nl/wp-content/uploads/2024/10/portrets-2.png

Voordat hij bij het Centraal Museum begon, werkte Paul ruim drie jaar bij Nationale-Nederlanden. Daar was hij als Adviseur Culturele Partnerships al deels met cultuur bezig, maar toch bleef de omgeving commercieel. Claire vervulde eerder verschillende communicatiefuncties bij onder andere UnitedConsumers, Ricoh Nederland en Eneco. Tijdens de coronaperiode begon ze zich af te vragen of haar werk nog écht iets bijdroeg aan de samenleving. Die vraag werd het begin van haar overstap naar de culturele sector.

Wat er verandert als je overstapt naar cultuur

Zowel Paul als Claire ervaren dat de bedrijfscultuur het grootste verschil is tussen de commerciële en culturele sector. “Bij de Bibliotheek werken mensen puur vanuit passie en intrinsieke motivatie,” zegt Claire. “Ze zijn enorm gedreven, betrokken en staan echt voor wat ze doen. Dat zag ik in de commerciële wereld veel minder.”

Ook Paul ziet dat ook terug in zijn huidige werk. Ondanks de beperktere middelen en kleinere budgetten is de inzet groot. Claire noemt het zelfs “een ander soort mens” dat in de culturele sector werkt. “Zoveel enthousiaste, slimme en leuke mensen bij elkaar, dat zie je niet overal.”

“Zoveel enthousiaste, slimme en leuke mensen bij elkaar, dat zie je niet overal.”

Naast de bedrijfscultuur maakt ook de schaalgrootte het werken in de culturele sector anders. “Ik had 14.000 collega’s, nu heb ik er 140,” zegt Paul. “Ik ken iedereen, en dat persoonlijke contact en samenwerken aan één doel miste ik soms in de commerciële wereld.” Hij voelt zich nauw verbonden met het product en merkt dat collega’s dezelfde focus delen: “Je staat in de cultuursector veel dichter bij waar je het voor doet.”

Minder structuur, meer samenwerking

Paul en Claire merken dat de culturele sector weliswaar kleinschaliger en persoonlijker is, maar ook minder strak georganiseerd dan ze gewend waren in het bedrijfsleven. “Een commercieel bedrijf neemt sneller beslissingen, en er zijn duidelijke structuren,” zegt Paul. Claire sluit zich daarbij aan: “De basis is niet altijd op orde.” Volgens haar komt dat deels doordat er minder specialisten zijn, zoals in haar vakgebied dataspecialisten of online marketeers. Taken worden daardoor vaker gezamenlijk opgepakt. Dat vraagt om flexibiliteit en leidt tot meer onderlinge samenwerking.

Van winst naar maatschappelijke waarde

Een ander verschil tussen de commerciële en culturele sector ligt in de doelstellingen. “De waarde welke je toevoegt is in cijfers minder goed uit te drukken.” Waar commerciële bedrijven streven naar winstmaximalisatie, draait het in de culturele sector om het toevoegen van maatschappelijke waarde. “Wij creëren waarde met inspiratie, reflectie en ontspanning.”

“De waarde die je toevoegt is in cijfers minder goed uit te drukken.”

Claire heeft daarnaast ervaren hoe sterk culturele organisaties lokaal geworteld zijn. “Waar ik vorig jaar een landelijke tv-commercial maakte, regel ik nu lokale promotie in Eindhoven, zoals driehoeksborden.” Toch haalt ze daar juist meer voldoening uit. “Bij commerciële bedrijven doe je gewoon je ding, maar nu ik aan projecten werk voor de stad, voel ik mij oprecht trots om onderdeel te zijn van de bibliotheek.”

Commerciële ervaring als kracht in cultuur

Zowel Paul als Claire merken dat hun commerciële achtergrond van waarde is in hun huidige werk. Claire brengt structuur en analytisch denken mee uit haar vorige functies. Dankzij haar ervaring met specialisten binnen haar vakgebied kan ze die professionaliteit nu inzetten binnen het kleinere marketingteam van de Bibliotheek.

Ook Paul bouwt voort op zijn commerciële ervaring, vooral in het contact met sponsoren van het Centraal Museum. “Ik begrijp de commerciële belangen van de andere partij en kan daardoor sterke verbindingen leggen. Dat heb ik echt te danken aan mijn ervaring bij Nationale Nederlanden.”

Overstappen naar cultuur? Dit moet je weten

Wie de overstap van de commerciële naar de culturele sector overweegt, doet er goed aan verder te kijken dan alleen de kunstvorm. Paul benadrukt dat ook de organisatie en bedrijfscultuur veel zeggen over of een plek bij je past. “Een museum biedt bijvoorbeeld meer structuur en vaste werktijden, terwijl een theatergezelschap vaak flexibeler en dynamischer is. Het is belangrijk om te bedenken wat bij jou past.”

Daarnaast raden beide professionals aan om in gesprek te gaan met mensen uit het veld. Een dag meelopen of een kop koffie met iemand die jouw droombaan heeft, kan veel inzicht geven. “De cultuursector staat open voor contact,” zegt Paul. “Zo ontdek je of het echt bij je past.”

Niet minder hard werken, wel meer betekenis

Werken in de culturele sector is allesbehalve rustig, benadrukken beiden. Paul merkt dat mensen vaak denken dat zijn werk nu minder druk is, maar dat beeld klopt niet. “In mijn huidige baan werk ik harder dan in mijn commerciële functies. Er is minder geld, we zijn met minder mensen, maar we willen minstens evenveel – vaak meer – omdat we met zoveel passie werken.”

“In mijn huidige baan werk ik harder dan in mijn commerciële functies.”

Die toewijding vraagt veel, maar levert volgens hem ook veel op. “Je krijgt er heel veel voldoening voor terug.”

Voor wie op zoek is naar betekenisvol werk

De commerciële sector biedt veel kansen en waardevolle ervaring. Maar wie op zoek is naar meer maatschappelijke betrokkenheid, vindt in de culturele sector een plek waar bevlogenheid, samenwerking en zingeving centraal staan. Bovendien is er volop ruimte voor mensen met frisse ideeën en ervaring in andere sectoren. Wie de overstap maakt, ontdekt dat je het verschil kan maken door te werken voor cultuur.

Wil jij de overstap maken? Een overzicht van vacatures in de cultuursector vind je hier.