© Bibliotheek Rivierenland (fotocredit: Jan Bouwhuis)

Maak impact op leren, lezen en leven en geef zo vorm aan de bibliotheek van de toekomst.

De wereld en onze samenleving veranderen snel. Tegelijkertijd nemen eenzaamheid en laaggeletterdheid toe. In deze context speelt de bibliotheek een cruciale rol als toegankelijke ontmoetingsplek waar mensen zich kunnen ontwikkelen, digitale vaardigheden kunnen leren en zich verbonden voelen met anderen.

Met maatwerk, innovatieve programma’s en persoonlijke ondersteuning biedt de bibliotheek houvast in een steeds complexere wereld. Bibliotheek Rivierenland is dé plek voor leesplezier, digitale vaardigheden en ontwikkeling voor en van iedereen. Elke dag werken we aan gelijke kansen, want de vaardigheid om te lezen en digitaal je weg te vinden dragen hieraan bij. We organiseren tal van activiteiten, prikkelen de nieuwsgierigheid, geven inspiratie en nodigen uit tot ontmoeting. Jong en oud, lid of geen lid, iedereen kan binnenlopen. Wij veranderen voortdurend mee met onze omgeving en werken samen met educatieve en maatschappelijke partners om iedereen de kans te bieden zich te ontwikkelen naar behoefte en vermogen.

Naast 20 bibliotheeklocaties werken onze mensen in scholen, consultatiebureaus, educatieve instellingen en bij de mensen thuis aan het bevorderen van leesvaardigheid, digitale vaardigheden en als zodanig aan meer gelijkheid in onze samenleving. We werken voor 9 gemeenten in het Rivierengebied in Zuid-Gelderland, gemeenten die bestaan uit 88 kernen en 21 wijken.

Maatschappelijke ambities de komende jaren

De rol van de bibliotheek is de afgelopen jaren sterk veranderd. De bibliotheek is allang niet meer de plek waar het alleen draait om lezen en lenen. Wij werken met onze 95 medewerkers en 500 vrijwilligers met landelijke programma’s die zijn aangepast aan de behoeften in ons werkgebied. We onderzoeken steeds of we het gewenste effect bereiken met onze programma’s. Onze grootste doelgroep is jeugd. Waar je wieg staat bepaalt immers nog steeds welke kansen je krijgt.

In combinatie met diverse landelijke ontwikkelingen - denk aan de aanpassing van de bibliotheekwet naar een Zorgplicht, het inspelen op de maatschappelijke ontwikkelingen per wijk of gemeenschap en het optimaliseren netwerksamenwerking - heeft de bibliotheek Rivierenland voor deperiode 2025-2028 de volgende drie ambities geformuleerd:

  1. Vergroten van Kansengelijkheid
  2. Uitbreiding en verduurzaming programma’s binnen digitale inclusie
  3. Verdere ontwikkeling en consolidering van het community gedreven werken

Het realiseren van deze ambities vraagt andere, nauwere samenwerking en afstemming met de interne organisatie. Hierbij zijn de volgende speerpunten benoemd:

  1. Marketing en communicatie
  2. Onze mensen; Vrijwilligerswerk en HR
  3. Duurzaamheid
  4. Huisvesting
  5. Informatietechnologie
  6. Veiligheid

Organisatie en het team

Bibliotheek Rivierenland is al enige tijd flink in ontwikkeling. De organisatie werkt met zes multidisciplinaire lokale teams in het primaire proces, die verantwoordelijk zijn voor het behalen van de met de gemeenten afgesproken jaarlijkse resultaten. Naast deze zes lokale teams bestaat de organisatie uit een afdeling Dienstverlening & Ontwikkeling. De afdeling Dienstverlening & Ontwikkeling die bestaat uit 15 medewerkers met allemaal nagenoeg unieke functies en rollen, is een nieuwe afdeling. De afdeling is ontstaan uit de teams : Bedrijfsvoering en Positionering & Innovatie.

Het team Dienstverlening is ondersteunend aan het primaire proces, het management en de samenleving. Het heeft als voornaamste taak om te zorgen voor een zo optimaal mogelijke ondersteuning aan de uitvoering met betrekking tot ICT, administratie, HRM, facilitair, inkoop, statistiek en managementondersteuning, zodat zij zo optimaal mogelijk hun werk kunnen uitvoeren.

Het team Ontwikkeling heeft als voornaamste taak het zorgen voor optimale zichtbaarheid, vernieuwing, kennisdeling en productinnovatie door vanuit marketing, communicatie en domeinspecialisten zo goed mogelijk aan te blijven sluiten op de behoefte van de samenleving. De verankering van de lokale teams in de diverse gemeenten maakt dat veel van de gewenste veranderingen zichtbaar worden door knelpunten of vragen van onze klanten. De medewerkers die bezig zijn met Ontwikkeling organiseren ontmoeting en kennisdeling en halen de vraag op bij de lokale teams vanuit nieuwsgierigheid, objectiviteit en het stellen van de juiste vragen.

Samenspel

De complexiteit van de organisatie en de voortdurend veranderende omgeving maken dat de veranderstrategie van onze organisatie bestaat uit leren, ontwikkelen en ervaringsleren. Verandering in onze organisatie vindt geleidelijk en vaak organisch plaats, stap voor stap, behapbaar, in pilots en experimenten. Wij doen dit wendbaar en flexibel, adaptief, gebruik makend van bestaande structuren en overleggen en maken nieuwe structuren en overleggen als er concrete aanleiding voor is. In de dagelijkse praktijk betekent dit voordoen, meedoen, laten doen en vooral gebruik maken van aanwezig talent. Managers geven vooraf duidelijkheid over doelen en beoogde resultaten om te kunnen evalueren.

Verandering gebeurt op maat, de aanpak passend bij de groepen medewerkers, vraaggericht, en aangepast aan de ‘couleur locale’ van elke gemeente. Veranderen en leidinggeven betekent bij ons samen zoeken, niet weten, fouten maken, je uitspreken, wederkerigheid bij het MT en binnen de organisatie als geheel. Hierbij is gelijke aandacht voor alle medewerkers en werkzaamheden binnen de organisatie. Alle diensten en programma’s zijn belangrijk, we hebben aandacht voor wat goed gaat en wat niet goed gaat.

De organisatie fungeert als samenspel, waarbij de medewerkers en vrijwilligers vanuit verbondenheid lokaal met elkaar en met de inwoners samenwerken om onze ambities te realiseren. Vrijwilligers werken altijd ondersteunend aan de medewerkers, vanuit vertrouwen en gelijkwaardigheid.

Het team Dienstverlening & Ontwikkeling en het MT werken aan de ontwikkeling van de organisatie en zijn ondersteunend, faciliterend aan de lokale teams en de ambities van de organisatie. Het MT bestaat uit de directeur-bestuurder en de twee managers. Daarmee realiseren we een platte organisatie met korte lijnen, waarbinnen zelforganisatie en cultuurontwikkeling een kans krijgt en een hoge mate van eigenaarschap genomen kan worden. Verantwoordelijkheden liggen gedelegeerd bij de teams, de managers zijn gericht op organisatie en cultuurontwikkeling, sturen op resultaten en het coachen van teams en medewerkers bij hun ontwikkeling.

De organisatie heeft als uitgangspunt dat verandering, groei en ontwikkeling, innovatie en vernieuwing voortkomt uit intrinsieke motivatie. Sinds 2022 implementeren we de volgende manier van werken:

  • Medewerkers op inhoud inspireren en richten en vertrouwen geven, het hoe aan hen overlaten.
  • Medewerkers faciliteren en voorwaarden scheppen, hen in positie brengen om hun eigen stuk te pakken.
  • In wisselwerking ontwikkelen.
  • Bespreekbaar maken wat door collega’s niet gezegd wordt, voordoen hoe elkaar aanspreken werkt.
  • Voorbeeld zijn en werken vanuit wederkerigheid.
  • Zorgvuldigheid boven snelheid.
  • Resultaten meetbaar en objectief maken.
  • Kwetsbaar opstellen en laten zien dat leidinggevenden ook leren en ontwikkelen

De opdracht

Er staat een team met veel uiteenlopende inhoudelijke aandachtsgebieden. De kern is het team verder te laten groeien in het elkaar helpen en beter maken, informeren, uitdagen en feedback geven over de inhoud. Dat schept een band, ondanks de verscheidenheid in functies. Als manager dienstverlening & ontwikkeling ben je een generalist met veranderkwaliteiten. De nadruk ligt de eerste tijd op:

  • Effectiever werken volgens processen en plan van aanpak.
  • Zorgdragen voor optimale zichtbaarheid en vindbaarheid voor de samenleving en de interne klanten.
  • Kennisdeling door de specialisten en werken aan de doorontwikkeling van de programma’s.
  • Samen met het team invulling geven aan de nieuwe visie op dienstverlening.
  • Komen met onorthodoxe oplossingen voor diverse processen en ondersteuning.
  • Samen met het team zorgdragen voor actuele en bruikbare managementinformatie (inclusief formatie en middelen) en sturingsinformatie ten behoeve van de lokale teams om weloverwogen keuzes te kunnen maken.
  • Zorgdragen voor de verbinding tussen strategie en uitvoering door op tactisch niveau de juiste richting, heldere taken en verantwoordelijkheden, relevante werkprocessen en instrumenten daar waar ze ontbreken, te realiseren.
  • Stimuleren van servicegerichtheid en proactief (op strategisch niveau) meedenken over het realiseren van de koers van de organisatie bij individuele onderdelen van het team (P&O, financiën, communicatie, marketing, etc.).
  • Zorgdragen voor een goede implementatie van projecten in het jaarwerkplan.

Kenmerken van jouw leiderschapsstijl:

  • Je bent duidelijk in je verwachtingen.
  • Je stimuleert eigenaarschap.
  • Je geeft vertrouwen.
  • Je weet het team in houding en gedrag mee te nemen in zijn verdere ontwikkeling.
  • Je stimuleert en omarmt het samenspel en de wijze waarop er binnen de organisatie wordt gewerkt.
  • Je schakelt soepel tussen diverse leiderschapsstijlen en kunt deze inzetten als de situatie hier om vraagt.
  • Je durft je kwetsbaar op te stellen, doet dit van nature.
  • Je draagt beleid en doelen met enthousiasme uit en vertaalt gewenste resultaten naar teamdoel en jaarplan.
  • Je weet aansluiting te maken met de uitvoering (lokale teams) zodat de teams zo optimaal mogelijk hun werk kunnen doen.

Verder heb je affiniteit voor de inhoudelijke opgave en een scherp oog voor (bedrijfsvoering)processen. En heb je de bereidheid je te verdiepen in de regio en de samenleving met locatie Tiel als 'thuisbasis'.

Profiel

  • HBO+ denk- en werkniveau/opleiding.
  • Ervaren in verbeteren van bedrijfsprocessen en dienstverlening aan klanten.
  • Ervaring in (team)management en coachend leiderschap.
  • Ervaring met marketing & communicatie is een pré.
  • Ervaring met het creëren van samenwerkende resultaatgerichte teams.
  • Kennis van bibliotheekwerk of de bereidheid dit snel te leren.
  • Ervaring met verandermanagement.
  • Ervaring met projectmatig werken.
  • Affiniteit met de veranderende rol van de bibliotheek in de samenleving.

Persoonlijkheid

De ideale kandidaat loopt warm voor de maatschappelijke opgaven van de bibliotheek, wil graag op een eigentijdse manier werken, houdt ervan verantwoordelijkheid te nemen en het samen doen, durft feedback te geven en kan deze ontvangen, is direct, eerlijk, open en heeft de nodige dosis humor. Je begrijpt onze visie op sturingsprincipes en verandering. Je houdt van verandering en ontwikkeling, bent in staat om vanuit regie en het zien van de samenhang te leiden en durft de inhoud aan de professionals over te laten. Je krijgt energie van het coachen van medewerkers en kunt schakelen tussen de diverse stijlen.

Arbeidsvoorwaarden

De functie van manager Dienstverlening & Ontwikkeling is ingedeeld in schaal 12 met een salaris van maximaal € 7.049,00 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek. Het is in de eerste instantie een arbeidsovereenkomst voor een jaar.

Bibliotheek Rivierenland wil graag een inclusieve organisatie zijn en verwelkomt daarom diversiteit in de organisatie. Kandidaten die qua netwerk, ideeën en/of achtergrond een verrijkende aanvulling voor de organisatie zijn, zijn meer dan welkom. Evenals een frisse blik en het vermogen om vraagstukken te benaderen vanuit verschillende invalshoeken.

Procedure en solliciteren

Deze werving en selectieprocedure wordt begeleid door Djamilla van der Heijden van VDH Selectie. Het streven is om de wervingsprocedure uiterlijk november dit jaar af te ronden. Belangrijke data:

  • Cv-voordracht van potentieel geschikte kandidaten is op 10 oktober 2025
  • 1e gespreksronde met de selectiecommissie is op 15 of 16 oktober 2025
  • 2e gespreksronde met de adviescommissie vindt eind oktober 2025 plaats (datum volgt spoedig).

De vacature wordt in- en extern gelijktijdig opengesteld. Een ontwikkelassessment is onderdeel van de wervingsprocedure.

Contact

Voor vragen kan je contact opnemen met de contactpersoon van Bibliotheek Rivierenland: