Heb je een passie voor kunst en cultuur en wil je bijdragen aan deze sector? Ga op zoek in dit overzicht van verschillende functies in de culturele sector. Al deze onderling verbonden functies dragen bij aan het succesvol functioneren van een culturele organisatie en brengen zo kunst en samenleving samen.
Wat is een marketeer?
Marketing draait om het bevorderen van de verkoop van diensten of producten en omvat alle activiteiten die een bedrijf of organisatie inzet om dit te bereiken. In de cultuursector communiceert de marketeer de missie en visie van de organisatie naar buiten en draagt de cultuurmarketeer bij aan het bevorderen van de ticketverkoop en het genereren van inkomsten.
Maar marketeers in de culturele sector zijn niet alleen verantwoordelijk voor een succesvolle ticketverkoop. Ze zoeken de verbinding op met het publiek en zorgen ervoor dat cultuur relevant is voor een grote doelgroep. Marketingstrategieën en campagnes zijn een belangrijke schakel voor het succes van de organisatie en haar evenementen. Om goed in te kunnen spelen op wat het publiek verlangt of verwacht, voert de cultuurmarketeer ook publieksonderzoek uit. Met de inzichten uit dit onderzoek kan de marketingprofessional cultuur toegankelijk maken voor een groot publiek en bijdragen aan inclusiviteit van de cultuursector.
In de cultuursector komt het vrij vaak voor dat marketing en communicatie geen losstaande functies zijn, maar onder één functie of afdeling worden geschaard.
Waar werkt een marketeer?
Uit een analyse van vacatures in februari 2024 door Werken voor Cultuur blijkt dat marketeers in elke culturele organisatie aan de slag kunnen gaan. Voorbeelden zijn concertzalen, musea, cultuurcentra, bibliotheken en filmhuizen.
De grootte van het team waar zij in werken kan wel invloed hebben op de focus van werkzaamheden van de marketingcommunicatieprofessional. Er is een verschil tussen allround marketeers die generalistisch zijn en specialisten op een bepaald vakgebied:
- Allround marketeer
Met name in kleine of middelgrote culturele organisaties bestaat het marketing- en communicatieteam uit een kleine groep professionals en in sommige organisaties bestaat de afdeling slechts uit één persoon. In deze gevallen speelt de marketeer een allround rol. Hiermee wordt bedoeld dat de marketeer in staat is om verschillende vormen van marketing op zich te nemen. Van online adverteren, tot pr en contentcreatie: de allround marketingcommunciatiemedewerker doet het allemaal. - Specialistische marketeer
Met name in grotere culturele organisaties bestaat het marketing- en communicatieteam doorgaans uit een groter team. Hier zijn de marketeers eerder gespecialiseerd in een specifieke vorm van marketing. Terwijl de ene persoon zich focust op online marketing, zijn anderen verantwoordelijk voor campagnes of corporate communicatie. Marketeers kunnen ook verantwoordelijk zijn een genre. Veel concertzalen hebben bijvoorbeeld pop- of jazzmarketeers en marketeers klassiek. Theaters willen het team nog wel eens onderverdelen op jeugdprogrammering, cabaret en toneel bijvoorbeeld
Wat zijn de taken van een marketeer?
Het takenpakket van een marketingcommunicatiemedewerker in de cultuursector kan variëren binnen elke organisatie. Een analyse van marketingcommunicatie-gerelateerde vacatures door Werken voor Cultuur toont enkele vaak voorkomende activiteiten aan die uitgevoerd worden door een marketeer:
- Marketingplan en campagnes opstellen en opvolgen
Een van de hoofdtaken van een marketeer is het opstellen, uitvoeren en opvolgen van een marketingplan. Het doel van dit (meerjarig) marketingplan is het zichtbaar maken van de organisatie en de evenementen die zij organiseert aan een specifiek omschreven doelgroep. In de culturele sector betreft deze doelgroep vaak een zo breed mogelijk publiek. Als onderdeel van dit marketingplan zet de marketingcommunicatiemedewerker onder andere campagnes op om verschillende evenementen te promoten. Deze worden gebaseerd op de visie en missie van de organisatie. Ook worden duurzame strategieën ontwikkeld zoals zoekmachinemarketing en online adverteren. - Het beheren van de website, sociale media en andere online kanalen
Cultuurmarketeers bedenken en ontwikkelen relevante content voor verschillende kanalen met als doel een groot en breed publiek te bereiken. Ook zijn ze vaak verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de website(s), het schrijven en delen van nieuwsbrieven en werken ze samen met verschillende partners om zichtbaarheid en impact te vergroten. Om inzicht te krijgen in de behoeften van de doelgroep, is het monitoren van de klanttevredenheid essentieel. Op deze manier kan de marketeer onderzoeken wat wel en niet werkt. Publieksonderzoek, bijvoorbeeld aan de hand van een online enquête, kan daarbij helpen. Daarnaast voert de marketeer marktonderzoek uit om beter inzicht te krijgen in de potentiële markt en welke doelgroepen al dan niet worden bereikt. Vervolgens kunnen de resultaten van publieks- en marktonderzoek gebruikt worden om verdere acties te ondernemen. - Public Relations (pr)
Marketing- en communicatiemedewerkers zijn vaak ook verantwoordelijk voor pr-gerelateerde taken binnen een organisatie. Hiertoe behoren het schrijven en verspreiden van persberichten, het onderhouden van contacten met journalisten en influencers en het ontwikkelen van strategieën om het imago en de reputatie van de organisatie te beïnvloeden kunnen hiertoe behoren. - Andere eventuele taken
Omdat culturele organisaties en dus ook de marketingcommunicatieteams vaak klein zijn, zijn marketingcommunicatieprofessionals vaak ook bij andere projecten en taken betrokken. Voorbeelden hiervan zijn het inrichten van het kassasysteem, het analyseren van data, het onderhouden van contacten met partners en de interne communicatie. Soms helpen marketing- en communicatiemedewerkers ook bij het aanvragen van subsidies en fondsen.
In de culturele sector is branding niet vaak ondergebracht in een aparte functie. Wel maakt het bewaken en de doorontwikkeling van het merk onderdeel uit van het takenpakket van het hoofd van de marketingcommunicatieafdeling en/of de senior marketingcommunicatiemedewerker. Bovendien is de uiting van het merk verweven in bijna elke taak van elke marketingspecialist.
Voor meer informatie over de werkzaamheden van een culturele marketeer kan je ook een kijkje nemen op de website van Cultuurmarketing: het platform voor marketing- en communicatieprofessionals in de cultuursector.
Welke andere rollen zijn gerelateerd aan die van een marketeer?
Er zijn weinig andere rollen binnen culturele organisaties die overlappen met die van een marketeer. Andere termen die ook worden gebruikt in plaats van een marketing- en communicatieafdeling is de afdeling publiek en/of publiciteit. Soms is in de afdeling publiek ook educatie ondergebracht en/of programmering. Op het gebied van publieksbereik en -engagement zijn er overeenkomsten te vinden met de functie van educatiemedewerker.
Bij het ontwikkelen van de merkidentiteit en het formuleren van doelstellingen om het publiek te bereiken, zijn er vergelijkbare kenmerken te vinden met die van een zakelijk leider en/of artistiek leider. In sommige culturele organisaties behoren de taken van een fondsenwerver of de afdeling development ook tot de marketingafdeling.
Als de rol van marketeer je aanspreekt, overweeg dan ook verwante posities zoals die van een fondsenwerver, educatiemedewerker of zakelijk leider.
Hoe word je marketeer?
Een analyse van vacatures in februari 2024 door Werken voor Cultuur toont aan dat vaak voorkomende opleidingsindicaties bij functieprofielen bestaan uit een afgeronde, relevante (marketing-, media-, communicatie-, cultuur- of organisatiestudie bijvoorbeeld) hbo- of wo-opleiding. Daarnaast wordt er gekeken naar de hoeveelheid ervaring iemand heeft. Vooral voor senior-functies wordt er regelmatig gevraagd naar 3-5 jaar ervaring binnen het vakgebied (soms ook binnen de branche). Net zoals bij vele andere beroepen binnen de cultuursector is een affiniteit met cultuur en maatschappelijk werk ook erg belangrijk.
Welke competenties heb je nodig als marketeer?
De analyse van vacatures in februari 2024 door Werken voor Cultuur toont aan dat communicatief vaardig zijn en creativiteit belangrijk zijn voor marketeers. Naast Nederlands, is het beheersen van de Engelse taal ook erg handig. De reden hiervoor is dat een marketeer zich vaak in een internationale context begeeft. Marketeers zijn vaak teamspelers met analytisch vermogen die goed zelfstandig kunnen werken. Kennis van Mailchimp, WordPress, Adobe programma’s, SEO, SEA, CRM, Google Analytics, etc. is niet altijd vereist, maar wordt wel gezien als een pré. Voor leidinggevende marketeerposities is voornamelijk strategisch inzicht en een relevant netwerk belangrijk. Snel kunnen schakelen tussen taken is vanwege het brede takenpakket van een marketingcommunicatiemedewerker ook erg handig.
Wat verdient een marketeer?
Het inkomen van een marketeer varieert en is afhankelijk van diverse factoren, waaronder branche, ervaring, vaardigheden en het beleid van de desbetreffende organisatie. Recente culturele vacatures tonen variabele salarissen, die vaak gekoppeld zijn aan een schaal binnen de cao (collectieve arbeidsovereenkomst). De salarissen zijn bruto per maand weergegeven bij een voltijds dienstverband:
- Cao Nederlandse Podia (indicatie geldig t/m dec 2025)
- Schaal 4 (1e assistent) met salarissen van € 2373 tot € 3226
- Schaal 5 (medewerker) met salarissen van € 2540 tot € 3514
- Schaal 6 - 8 (senior marketeer) met salarissen van €2788 tot € 5307
- Schaal 8 - 9 (hoofd marketing) met salarissen van € 3682 tot € 6412
- Cao Poppodia en Festivals (indicatie geldig t/m dec 2025)
- Schaal 2 (assistent publiciteit) met salarissen van € 2406 tot € 2710
- Schaal 4 (assistent marketing) met salarissen van € 2426 tot € 3265
- Schaal 5 (medewerker) met salarissen van € 2597 tot € 3566
- Schaal 6 (senior medewerker) met salarissen van € 2769 tot € 4034
- Schaal 7 (coördinator) met salarissen van € 3085 tot € 4495
- Schaal 8 (hoofd marketing) met salarissen van € 3587 tot € 5123
- Cao Museum (indicatie geldig t/m jun 2026)
- Schaal 8 met salarissen van € 3220 tot € 4089
- Schaal 9 met salarissen van € 3463 tot € 4500
- Cao Toneel en Dans (indicatie geldig t/m dec 2025)
- Schaal 5 (medewerker marketing) met salarissen van € 2799 tot € 4079
- Schaal 8 (hoofd marketing) met salarissen van € 3546 tot € 5169
De informatie over de functie, taken en salarissen in dit artikel werd verzameld aan de hand van een kritische analyse van vacatures in januari en februari 2024 door Werken voor Cultuur. Om een breder inzicht te verschaffen, zijn deze beschikbare gegevens aangevuld met literatuuronderzoek, waaronder het analyseren van de cao's.
Ben je zelf een marketeer of HR-professional? Dan is jouw feedback waardevol. Kom je onjuistheden tegen in dit artikel of heb je aanvullingen, neem dan contact met ons op via service@werkenvoorcultuur.nl
Openstaande marketing vacatures vinden in de culturele sector? Duik dan in de nieuwste relevante vacatures.