De cultuursector is een wereld op zich; van musea en podia tot kunsteducatie en productiehuizen; de sector is enorm divers en bestaat uit werkzaamheden van communicatie tot productie en van educatie tot techniek. Er is dus niet alleen plek voor makers en kunstenaars, maar ook voor doeners, denkers en vernieuwers. Maar hoe kom je binnen als je (nog) geen ervaring of netwerk hebt? We vroegen het aan Fabienne Kes, recruitment businesspartner bij het Rijksmuseum, Martin Kulk en Hiske Hettinga, HR-manager en HR-adviseur bij Probiblio, en Cathelijne van Galen, P&O-adviseur bij Stadsschouwburg Utrecht. Zij delen hun sollicitatietips voor nieuwkomers die hun eerste stappen willen zetten in de culturele sector.
1. Maak jouw intrinsieke motivatie duidelijk
Alle vier de HR-professionals benadrukken dat niet volledig voldoen aan alle functie-eisen geen struikelblok hoeft te zijn. “De intrinsieke motivatie is echt heel belangrijk,” vertelt Cathelijne van Galen van Stadsschouwburg Utrecht. Martin Kulk (Probiblio) voegt daaraan toe: “Als een junior meer motivatie toont dan iemand met een sterker cv, maakt diegene alsnog een goede kans. Wij zijn een organisatie die drijft op intrinsiek gemotiveerde medewerkers, die het belangrijk vinden om bij te dragen aan onze maatschappelijke doelstellingen.”
“De intrinsieke motivatie is echt heel belangrijk.”
Kortom: kandidaten met een indrukwekkend cv, maar zonder duidelijke motivatie, passen vaak minder goed. De nadruk in de cultuursector ligt juist op betrokkenheid en affiniteit met de maatschappelijke missie van de organisatie.
Laat dus zien waarom jij juist bij deze organisatie wilt werken. Waar geloof je in? Wat raakt je in het werk? En hoe wil jij bijdragen? Zolang jouw motivatie oprecht is en je je kunt verbinden met het grotere doel, maak je een reële kans.
2. Verdiep je in de organisatie
Een goede voorbereiding is essentieel voor een sterke sollicitatie. Verdiep je daarom in waar de organisatie voor staat: de missie, visie, ambities en maatschappelijke rol.
Fabienne Kes (Rijksmuseum) raadt aan om actief op onderzoek uit te gaan: “Lees je in, doe mee aan een rondleiding of bezoek een open dag. Ga met mensen in gesprek en toon oprecht interesse.”
Ook Cathelijne van Galen (Stadsschouwburg Utrecht) benadrukt hoe waardevol het is om strategische documenten te bekijken, zoals het meerjarenplan. “Dat is eigenlijk het eerste wat je kunt vinden,” vertelt ze. “Het is niet eens zo’n enorm document, maar je haalt er ontzettend veel informatie uit.”
In een meerjarenplan wordt beschreven waar een culturele organisatie naartoe wil en hoe de organisatie waarde toevoegt aan de samenleving en de sector. Gebruik deze informatie om te laten zien dat je begrijpt waar de organisatie mee bezig is en hoe jij hieraan wilt bijdragen.
3. Weet wat je meebrengt en waar je in wilt groeien
Zelfkennis wordt in de cultuursector hoog gewaardeerd. Het helpt als je duidelijk kunt benoemen wat je al kunt, wat jouw unieke bijdrage is én waar je nog in wilt groeien.
“Welke opleidingen je hebt gedaan vinden we minder belangrijk dan de vaardigheden die je meebrengt,” zegt Cathelijne van Galen (Stadsschouwburg Utrecht). Ook Martin Kulk (Probiblio) kijkt vooral naar competenties: “Mensen kunnen hoogopgeleid zijn, maar sommige kwaliteiten zijn van nature aanwezig en moeilijker te ontwikkelen.”
“We kijken liever vooruit dan achterom.”
Denk bijvoorbeeld aan analytisch vermogen, innovatiekracht of ondernemerschap — eigenschappen die je ook buiten een opleiding kunt ontwikkelen.
Laat in je sollicitatie dus vooral zien welke vaardigheden jij meebrengt, bij voorkeur met concrete voorbeelden. En vergeet niet om ook je ervaring buiten de cultuursector mee te nemen. Denk aan vrijwilligerswerk, hobby’s of eerdere banen waarin je hebt geleerd om samen te werken, te organiseren of te communiceren. Cathelijne noemt dat het draait om het ‘inkleuren’ van vaardigheden: “En dat kan net zo goed via je persoonlijke ontwikkeling als via je werk.”
Wees gerust: je hoeft niet alles al te kunnen. Wat telt, is je leerhouding. “Het is belangrijk dat je weet waar je sterke kanten liggen, maar ook waarin je je nog wilt ontwikkelen en hoe je dat wilt aanpakken,” zegt Cathelijne.
Ook Martin benadrukt dat: “Wij geven mensen de ruimte om zich te ontwikkelen. We kijken liever vooruit dan achterom. Mensen die nog iets te leren hebben, vinden wij vaak interessanter dan degenen die al gepokt en gemazeld zijn.”
Laat dus niet alleen zien wat je nu al kunt, maar ook waar je naartoe wilt groeien. Dat enthousiasme voor ontwikkeling maakt je waardevol voor de toekomst van organisaties.
4. Maak gewoon een start!
Volgens Fabienne Kes (Rijksmuseum) is het allerbelangrijkste dat je in beweging komt. Ze merkt dat veel mensen blijven twijfelen of wachten op het perfecte moment en daardoor kansen mislopen. “Maak gewoon een start, het hoeft niet meteen je droombaan te zijn. Door ervaring op te doen, ontdek je vanzelf wat echt bij je past.”
Elke stap levert iets op: ervaring, inzicht of een nieuwe ontmoeting. Wie durft te beginnen, zet zichzelf in beweging richting betekenisvol werk.
Nieuwsgierig naar de sector?
Overweeg je een eerste stap of overstap naar de culturele sector? Kom dan naar ons oriëntatie-event op 21 januari. In anderhalf uur ontdek je hoe de sector in elkaar zit, welke kansen er liggen én wissel je ervaringen uit met anderen.