Programmeur Lewis Ramos bouwt aan de muziekscene van morgen

Als allround creative is voor Lewis Ramos niks te gek. Met ervaring in muziekprogrammering, marketing en eventmanagement, is hij gewend om meerdere ballen hoog te houden. Nu doet hij dat als programmeur bij de Muziekwerf in Rotterdam, waar hij jonge makers en gevestigde namen samenbrengt binnen een muzikale werkplaats.

Geschreven door: Daphne de Deugd op 28 augustus 2025

Voor Lewis Ramos was er geen andere optie dan werken in de culturele sector. Zijn liefde voor muziek is de rode draad door alles wat hij doet. Als tiener begon hij al met het maken van zijn eigen muziek. Tijdens zijn studie Leisure & Events Management aan de Willem de Kooning Academie startte hij samen met vrienden HUNNA, een initiatief dat een platform biedt aan nieuw talent in de Rotterdamse hiphopscene. 

Inmiddels is hij twee jaar afgestudeerd en bouwt hij nog altijd verder aan HUNNA en zijn eigen muziek, terwijl hij bij de Muziekwerf programma’s ontwikkelt die jonge Rotterdammers in contact brengen met cultuur. 

Wat je ziet en hoort op het podium, begint bij de programmeur

De naam zegt het al: programmeurs in de culturele sector stellen het programma van een organisatie samen. Maar hoe ze dat doen, verschilt per plek. Zo draait het bij een filmhuis om het creëren van een aantrekkelijk filmaanbod, terwijl een programmeur bij een poppodium artiesten boekt en de line-up afstemt op de verwachte publieksinteresse.

Ook Lewis heeft ondervonden hoe veelzijdig het werk van een programmeur kan zijn. Zijn eerste ervaring deed hij op tijdens een stage bij online radiostation Operator. Hier hield hij zich bezig met de dagelijkse live shows als studio manager. Ook heeft hij zich mogen ontfermen over de dj-programmering van hiphopfestival Rolling Loud in Rotterdam. Als programmeur bij het Architectuur Instituut Rotterdam (AIR), vervulde hij een rol met een heel andere insteek. Daar was zijn grootste doel het aantrekken van nieuwe doelgroepen.

“Ik kijk altijd eerst naar wat er nog niet is. Dáár begint het programma.”

Toch kan hij zijn werk als programmeur bij verschillende organisaties samenvatten in één woord: conceptontwikkeling. Bij de Muziekwerf vertaalt hij dat direct naar de praktijk. “De Muziekwerf is een plek voor jonge makers die zich willen ontwikkelen op het gebied van muziek,” legt Lewis uit. “Daarom kijk ik altijd eerst naar wat er nog niet is. Bijvoorbeeld welk muziekgenre we nog geen podium bieden. Op basis daarvan ga ik onderzoek doen. Ik kijk of er binnen mijn netwerk iemand is die in dat vakgebied werkt. Dan ga ik sparren met het marketingteam, een externe organisatie of de directie. En op basis van de ideeën die daaruit voortkomen stel ik een conceptplan op.” 

Verleg je grenzen, verrijk je programma

Het ontwikkelen van nieuwe ideeën vergt volgens Lewis een bereidheid om uit je comfortzone te stappen. Dat betekent voor hem een keer een rave bezoeken, terwijl hij zich meer op zijn gemak voelt bij hiphop feestjes. Wat hij op nieuwe plekken leert, past hij direct toe in zijn werk. 

Nieuwsgierigheid is dus een belangrijke vaardigheid voor een programmeur. Maar het gaat niet alleen om nieuwe ervaringen. Minstens zo belangrijk is het openstaan voor nieuwe perspectieven. De programmeur bekleedt een sociale functie, aldus Lewis. Het hebben van een groot netwerk is daarom ook een veelvoorkomende vereiste in vacatures voor programmeursposities. Je bent namelijk continu in gesprek met partijen binnen én buiten de organisatie. 

“Door samenwerking zet je een programma in de puurste vorm neer.”

Voor Lewis is juist die co-creatie met partijen in de stad een van de leukste dingen aan zijn werk als programmeur. “Ik hou ervan om samen te werken met externe partners. Er zijn zoveel toffe organisaties en individuen,” vertelt hij. “Door hen te belichten of met hen samen te werken, geef je je programmering meer waarde en zet je een programma in de puurste vorm neer.” 

Ruimte voor wie je bent en wie je wilt worden

De ruimte voor verschillende perspectieven is volgens Lewis een belangrijk kenmerk van hiphop en de culturele sector in het algemeen. “Je krijgt de ruimte om de persoon te zijn die je wilt zijn,” zegt hij. En dat geldt niet alleen voor aspirant muzikanten, maar ook voor iedereen die achter de schermen werkt: “Als je het hebt over de muziekindustrie, denken mensen vaak alleen aan het eindproduct, maar er zit een wereld van ondernemerschap achter.” 

Jouw weg naar betekenisvol werk begint hier

Voor Lewis voelde de overstap van zijn studie naar de culturele sector als een logisch vervolg. Zijn passie voor muziek wees hem ernaartoe. Daarom adviseert hij mensen die overwegen een start te maken in de sector eerst te onderzoeken waar hun interesses liggen: “Wat vind je super tof en waar wil je verder mee? Er zijn genoeg mensen in dat veld om mee te praten.” 

De verbondenheid tussen makers, organisaties en ideeën wil Lewis blijven versterken. In zijn eigen muziek, via HUNNA en als programmeur bij de Muziekwerf. “Maar nu focus ik me vooral op de Muziekwerf,” zegt hij. “Zodat we die nog steviger kunnen positioneren binnen het Rotterdamse muziekveld.” 

Wil je meer te weten komen over wat het werk als programmeur in de culturele sector inhoudt? Lees dan dit artikel. Een overzicht van alle actuele vacatures, waaronder die voor programmeurs, vind je hier.