Een langetermijnplan heeft Joost Hengeveld nooit gehad; hij zag wel wat er op zijn pad kwam. Dat begon met een MBO zorgopleiding. Daarna rondde Joost de lerarenopleiding af in Utrecht: “Ik wilde heel graag verder studeren en vond aardrijkskunde altijd een leuk vak”. Uiteindelijk studeerde Joost ook sociale geografie aan de Universiteit Utrecht. Met veel plezier werkte hij, zowel tijdens als na zijn studies, jarenlang in de verstandelijk gehandicaptenzorg en het onderwijs.
Naarmate de jaren verstreken, bleek werken in de zorg en het klaslokaal toch te beperkend: “Het was tijd voor verandering – ik wilde uit de zorg en was al gestopt met lesgeven”, vertelt Joost. Hij besloot om te gaan freelancen in de culturele sector, daar waar hij als tiener zijn hart al had verloren. Al sinds jongs af aan hielp hij namelijk al mee als vrijwilliger achter de schermen van muziekfestivals in de Achterhoek, Arnhem en Utrecht. In 2018 kwam hij terecht bij Podium De Helling in Utrecht waar hij werkte als programmeur en het muziekfestival HE:LEEN organiseerde. “Hier kon ik mijn creativiteit, liefde voor muziek en organisatie helemaal in kwijt.”
In 2020 bracht de coronapandemie de culturele sector tot stilstand, inclusief het muziekfestival. Na een half jaar vond Joost een vacature voor educatiemedewerker bij Movies that Matter, een filmorganisatie met mensenrechten als centraal thema.
Bij Movies that Matter is Joost, als onderdeel van een team van drie educatiemedewerkers, verantwoordelijk voor het organiseren van landelijke educatieve vertoningen. “Scholen nemen contact met me op, omdat ze graag een film willen zien in een bioscoop ergens in Nederland. Ik regel de boekingen en financiën, bel de bioscopen en scholen en boek moderators en gastsprekers.” Het programma en bijbehorende les- en verdiepingsmateriaal ontwikkelt hij samen met zijn team.
“Een vacature die op mijn lijf geschreven leek te zijn; eentje waar cultuur en educatie perfect samenvloeien.”
Bij Movies that Matter voelt Joost zich helemaal op zijn plek. De organisatie gelooft dat film een krachtig middel is om moeilijke maatschappelijke thema’s in de klas bespreekbaar te maken. Bij het samenstellen van het programma staan diverse thema’s centraal, naast de cinematografische aspecten. De achtergrond van Joost in het onderwijs is hierbij erg waardevol. Niet alleen heeft hij ervaring met de doelgroep, hij kent ook het onderwijssysteem en het curriculum.
Joost legt uit: “De afgelopen jaren heeft Movies that Matter in educatie wel een transitie meegemaakt. Toen ik hier vier jaar geleden begon, hadden we voornamelijk films die sterk gericht waren op oorlogsrecht en mensenrechten. Nu selecteren we steeds meer films die gaan over identiteit en persoonlijke ontwikkeling – onderwerpen waar jongeren mee bezig zijn. We merken dat dit heel goed werkt.”
Joost Hengevelds loopbaan, gekenmerkt door de combinatie van zorg, onderwijs en cultuur, lijkt gedreven te zijn door de wens om mensen te helpen en een positieve impact te maken. Hij is dan ook bijzonder trots op het ISK-programma van Movies that Matter. Dit programma richt zich op internationale schakelklassen voor nieuwkomers, vaak vluchtelingenkinderen, die net in Nederland zijn aangekomen. Voor deze steeds groter wordende groep heeft Joost samen met zijn team een speciaal programma ontwikkeld met twee korte films en een bijbehorend verdiepingsprogramma.
Kortom: in zijn huidige rol bij Movies that Matter kan Joost Hengeveld zijn diverse vaardigheden samenbrengen en maatschappelijke thema's toegankelijk maken voor jongeren. Dagelijks zet hij zich zo in voor een betere wereld.
Wil jij meer te weten komen over de rol van educatie in de cultuursector? Lees dan zeker dit artikel over wat een educatiemedewerker doet.