Geen ervaring in cultuur? Ook dan ben je welkom

Werken in de culturele sector is betekenisvol werk waarmee je écht verschil maakt. Maar als je de sector nog niet kent, kan het voelen alsof de deuren op slot zitten. Geen zorgen: ook zonder netwerk of ervaring kan je je droombaan vinden. We spraken vier HR-professionals die vertellen hoe je dat doet.

Geschreven door: Lucia Lompe op 27 oktober 2025

Fotocredit: Stephen Sidney W (Pixabay)

Van buitenaf lijkt de cultuursector soms een gesloten wereld, zeker als je geen achtergrond hebt in theater, musea of bibliotheken. Hoewel sommige functies specifieke kennis of ervaring vragen, zijn veel andere rollen perfect in te vullen met ervaring uit andere sectoren. Dat bevestigen Fabienne Kes (recruitment businesspartner Rijksmuseum), Martin Kulk en Hiske Hettinga (HR-manager en HR-adviseur Probiblio) en Cathelijne van Galen (P&O-adviseur Stadsschouwburg Utrecht). Zij vertellen waar de kansen liggen en waarom de sector wagenwijd openstaat voor nieuwe instroom.

Niet elke functie vraagt om culturele ervaring

Veel functies in cultuur lijken op die in het bedrijfsleven, onderwijs of zorg. Zo kunnen zakelijke en ondersteunende functies zoals HR, marketing, planning en productie uitstekend worden vervuld door mensen zonder culturele werkervaring. Volgens Martin Kulk en Hiske Hettinga, HR-verantwoordelijken bij Probiblio, draaien deze rollen vooral om professionele expertise en organisatorische vaardigheden, die vaak goed overdraagbaar zijn uit andere sectoren. “Niet elke functie vraagt om specialistische kennis van de cultuursector, vaak is brede ervaring voldoende,” aldus Hiske.

“Je kunt veel leren van mensen uit andere sectoren.”

Cathelijne van Galen van de Stadsschouwburg Utrecht benadrukt dat er in het theater veel functies zijn waarvoor helemaal geen ervaring in de culturele sector nodig is. Sterker nog, zij zoekt soms juist actief naar mensen van buiten de sector om nieuwe en verfrissende inzichten binnen te brengen. “Je kunt veel leren van mensen uit andere sectoren. Om andere perspectieven en meer diversiteit binnen te halen, zoeken wij bewust breder,” vertelt ze. 

Ook vakinhoudelijke functies zijn niet altijd onbereikbaar

Vakinhoudelijke functies, zoals conservator, programmeur of curator, zijn gewilde banen in de cultuursector. Ze liggen dicht bij wat veel mensen zien als de kern van cultuur: kunstwerken, voorstellingen en andere producties op het podium. Vaak is voor deze functies een specifieke opleiding of ervaring nodig.

Zelfs bij deze functies is de situatie minder zwart-wit dan je misschien denkt en zijn er soms wél kansen voor mensen zonder directe culturele werkervaring. Fabienne Kes van het Rijksmuseum zegt dat het belang van culturele ervaring “sterk verschilt per functie.” “Soms is het bij vakinhoudelijke functies belangrijk dat een kandidaat veel inhoudelijke kennis heeft, terwijl bij andere functies hard en soft skills zwaarder wegen,” vertelt ze.

“Zelfs op onze afdeling Collecties werken collega’s die bij hun sollicitatie nog weinig ervaring hadden in de culturele sector.”

Volgens Fabienne maken ook kandidaten zonder opleiding of ervaring kans op een vakinhoudelijke functie: “We nemen zeker ook cv’s van mensen zonder kunstachtergrond in overweging. Je weet maar nooit wat iemand meebrengt.” Ze ziet regelmatig hoe mensen zonder ervaring een waardevolle aanvulling blijken. “Zelfs op onze afdeling Collecties werken collega’s die bij hun sollicitatie nog weinig ervaring hadden in de culturele sector,” zegt ze. “Juist daarom is het belangrijk om jezelf niet te vroeg uit te sluiten.”

Laat zien wat jij toevoegt

In het sollicitatieproces draait het niet om wat je nog niet weet, maar om wat jij meebrengt. “Denk na over wat er nog mist in de culturele sector, en hoe jij dat kunt aanvullen,” aldus Fabienne. Ervaringen uit andere sectoren zijn vaak juist van grote waarde. Laat dus zien hoe jouw unieke blik iets toevoegt, in plaats van je te focussen op wat je nog niet kent. Fabienne: “Uit talloze voorbeelden blijkt dat een diverse organisatie betere resultaten boekt.”

“Uit talloze voorbeelden blijkt dat een diverse organisatie betere resultaten boekt.”

Ook Martin Kulk (Probiblio) ziet hoe waardevol het is om mensen aan te nemen met ervaring in andere sectoren. “Het is slim om mensen met een andere mindset binnen te halen,” vertelt hij. “Zij helpen je organisatie een stap verder door nieuwe vaardigheden en inzichten mee te brengen.”

Kijk verder dan de spotlights

Weet je nog niet precies wat er allemaal mogelijk is in de culturele sector? Dan is het logisch dat je je eerst richt op de bekendste functies, bijvoorbeeld op het podium, in tentoonstellingen of bij educatie. Maar er is zoveel meer.

Zowel Fabienne Kes (Rijksmuseum) als Cathelijne van Galen (Stadsschouwburg Utrecht) zien dat veel mensen steeds naar dezelfde soort rollen kijken. Terwijl er juist achter de schermen verrassend veel kansen liggen. “Bij het Rijksmuseum houden ook onze beveiligers, marketeers en collega’s van fondsenwerving de boel draaiende,” vertelt Fabienne.

Ook in het theater wordt breder gekeken. “Voor podiumtechniek zoeken we niet alleen mensen met een passende opleiding,” zegt Cathelijne. “We kunnen mensen met een technische achtergrond ook zelf verder opleiden.”

Als je verder kijkt dan de voor de hand liggende functies, vergroot je je kansen op een baan die echt bij jou past. 

Jouw frisse blik maakt het verschil

Laat je dus niet tegenhouden omdat je geen culturele opleiding hebt, of omdat je geen ervaring in de sector hebt. Gebruik juist je frisse blik om op te vallen. Jouw achtergrond en perspectief kunnen zorgen voor nieuwe ideeën, voor innovatie en daarmee voor vernieuwing in de sector.

Nieuwsgierig naar de sector?

Overweeg je een eerste stap of overstap naar de culturele sector? Kom dan naar ons oriëntatie-event op 21 januari. In anderhalf uur ontdek je hoe de sector in elkaar zit, welke kansen er liggen én wissel je ervaringen uit met anderen.