De ketentafel Professionals in Cultuur Marketing en Communicatie is eind 2022 opgestart met het doel om voor freelance marketing en communicatiewerkzaamheden te ontwikkelen. Het doel is om eerlijke en transparante vergoedingen te bepalen die recht doen aan de expertise en inzet van freelancers.
In het voorjaar van 2024 heeft de ketentafel een ‘MarCom Framework’ ontwikkeld. Dit framework beschrijft vijf veelvoorkomende rollen die vaak worden ingevuld door zzp’ers. Binnen deze rollen kunnen diverse soorten opdrachten worden uitgevoerd, en de rollen kunnen op verschillende niveaus worden uitgevoerd, afhankelijk van de complexiteit van de opdracht.
Van half juli tot half september 2024 is het framework, samen met de voorgestelde zzp-tarieven, voorgelegd aan opdrachtgevers, zzp’ers en andere geïnteresseerden. Op basis van de ontvangen feedback presenteert de ketentafel nu de definitieve fair pay tarieven.
MarCom framework
De ketentafel heeft het MarCom Framework ontwikkeld in samenwerking met bureau Styr, dat gespecialiseerd is in waarderingsvraagstukken. In het framework worden vijf veelvoorkomende rollen beschreven die zzp’ers vervullen bij marketing- en communicatieopdrachten: adviseur; generalist; manager & coördinator; projectleider en specialist. In de rollenmatrix worden de vijf rollen beschreven aan de hand van het probleemoplossend vermogen. Daarnaast wordt iedere rol apart beschreven aan de hand van het kader van de opdracht en voorbeeld opdrachten:
Van loon naar zzp-tarieven
De lonen voor de vijf rollen en hun niveaus zijn vastgesteld op basis van de mediaan in de Algemene Markt Nederland. Dit loon omvat het bruto salaris, inclusief 8% vakantietoeslag en andere vaste emolumenten. Voor zzp’ers is hier een opslag van 70,5% aan toegevoegd om rekening te houden met kosten zoals verzekeringen en pensioen. Tegelijkertijd wordt er een ‘afslag’ van 15% toegepast specifiek voor de culturele sector. Het resultaat is een . Deze tarieven zouden door werkverleners betaald moeten worden om uitstroom van deze waardevolle professionals uit de culturele en creatieve sector te voorkomen.
Handleiding MarCom Framework
De bijbehorende is bedoeld als hulpmiddel voor opdrachtgevers en freelancers in de culturele sector.
Opdrachtgevers kunnen in drie stappen de zwaarte en het tarief van een opdracht bepalen:
- Kies een rol en beschrijving.
- Bepaal de waarderingsgroep.
- Selecteer het level met bijbehorend tarief.
Freelancers krijgen inzicht in hun vaardigheden, wat helpt bij het kiezen van passende opdrachten en onderhandelen over eerlijke tarieven. Het framework kan ook behulpzaam zijn bij professionele ontwikkeling.
Volgende stappen
Met het framework heeft de ketentafel de basis van het vertalen van fair pay principes naar marketingcommunicatie opdrachten in de praktijk gezet. De volgende stap is het vertalen van het framework in een handige online tool die zowel door opdrachtgevers als zzp’ers gebruikt kan worden.