De juiste mensen voor het Rijksmuseum? Recruiter Fabienne Kes vindt ze

Iedereen kent het Rijksmuseum. Maar wie selecteert de mensen die er werken? Fabienne Kes vertelt hoe zij als Recruitment Business Partner structuur en mensgerichtheid brengt in het wervingsproces, en waarom haar rol meer is dan alleen cv’s lezen.

Geschreven door: Daphne de Deugd op 28 augustus 2025

De liefde voor kunst kreeg Fabienne Kes met de paplepel ingegoten. Niet gek dus, dat ze net als haar moeder en zus kunstgeschiedenis ging studeren. Om haar culturele achtergrond te verbinden met een breder werkveld, koos ze daarna voor een master communicatiewetenschap. Wat volgde was een traineeship in planmatig onderhoud waarbij ze begon als projectleider in de bouw. 

Maar Fabienne vond haar draai pas echt toen ze binnen hetzelfde bedrijf kon instromen als recruiter: “Ik merkte dat ik heel erg mensgericht ben.” Die ontdekking gaf richting aan haar loopbaan. Nu brengt Fabienne haar liefde voor kunst en mensen samen in haar rol als recruitment business partner bij het Rijksmuseum. Ze kijkt vooruit naar een toekomstbestendig en inclusief Rijksmuseum, denkt mee over de weg daar naartoe en zorgt er samen met haar collega's voor dat de juiste mensen op de juiste plek terechtkomen.

Goed werven begint al vóór een vacature bestaat

De recruiter heeft als taak om geschikte kandidaten te vinden en te selecteren voor een openstaande functie binnen een organisatie. Anders dan bij de traditionele recruiter gaan de verantwoordelijkheden van een recruitment business partner echter verder dan alleen het invullen van vacatures. Al voordat er sprake is van een vacature, is het aan hen om actief zicht te houden op het functioneren van de teams waarmee wordt samengewerkt. 

Fabienne vervult deze rol bij het Rijksmuseum. Ze werkt nauw samen met leidinggevenden in zowel de zakelijke als de publieksgerichte afdelingen van het museum en is van begin tot eind betrokken bij het wervingsproces. Ze werft dus niet alleen in opdracht, maar houdt ook proactief rekening met verwachte personeelsdruk, bijvoorbeeld bij verlof of tijdens feestdagen. “Als recruiter denk ik na over hoe we ervoor zorgen dat de organisatie draaiende blijft en we zo min mogelijk problemen ervaren als mensen vertrekken,” legt ze uit. 

Elke vacature is een helder project

Wanneer uit Fabienne’s gesprekken met de teams blijkt dat er versterking nodig is, start ze bij de kern. Samen met de leidinggevende van de afdeling brengt ze in kaart wat er nodig is in een functie en over welke vaardigheden de ideale kandidaat bezit. Aan de hand daarvan wordt een heldere en wervende vacaturetekst geschreven. Daarna begeleidt Fabienne het hele traject, van cv-selectie tot het uiteindelijke voorstel. 

“Elke vacature is een nieuw project en ik begeleid het van begin tot eind.”

Die blijvende betrokkenheid is precies wat haar rol als recruitment business partner anders maakt dan die van een traditionele recruiter. Dat erkent Fabienne ook. “Mijn eerste baan als recruiter was compleet anders dan wat ik nu doe. Wat ik nu zo leuk vind, is dat ik echt expertise kan opdoen. Ik spreek veel verschillende mensen, dus ik ben nu erg breed georiënteerd,” vertelt ze. “Ik zie elke vrijkomende vacature als een nieuw project met een kop en een staart. Wanneer dat proces ten einde is, treedt iemand in dienst.”

Werven met aandacht voor het team en de kandidaat

Volgens Fabienne is nieuwsgierigheid naar mensen en het werk wat zij doet onmisbaar voor het maken van een goede match tussen werkgever en werknemer. “De recruitment business partner moet precies begrijpen wat een functie inhoudt en daarvoor moet je durven vragen, onderzoeken en doorvragen,” vertelt Fabienne. In haar ervaring begint het proces dus niet bij de kandidaat, maar bij de hiring managers. Tijdens die gesprekken ontstaat het profiel waar tijdens het wervingsproces naar gezocht wordt. Ze voelt zich op haar plek in de rol van sparringpartner. “Ik vind dat het wervingsproces echt een samenspel moet zijn, want uiteindelijk komt iemand op de afdeling van de hiring manager te werken en niet op die van mij,” legt ze uit.

“Als recruitment business partner moet je nieuwsgierig zijn. Durf door te vragen en te onderzoeken.”

Ook eigenschappen als mensgerichtheid en transparantie maken een goede recruitment business partner volgens Fabienne. Die instelling zorgt ervoor dat ook minder leuke boodschappen goed landen: “Als ik van mensen de vraag krijg waarom ze het niet zijn geworden, ben ik daar heel eerlijk in. Ze hangen de telefoon dan niet met een vervelend gevoel op en dat waarderen sollicitanten. Dat geeft mij een goed gevoel.” Soms belt ze kandidaten persoonlijk om tips te geven of extra toelichting over de functie te bieden. “Ik vind het altijd fijn om met mensen te bellen als ze dat nodig hebben,” aldus Fabienne. 

Passie voor kunst, oog voor inclusie

Wat Fabienne zo bijzonder vindt aan het werken in de culturele sector? De passie die mensen in de sector drijft. “Bij het Rijksmuseum werken mensen die heel erg trots zijn op wat ze doen en dat is iets heel erg moois,” vertelt ze. Kandidaten met een liefde voor kunst passen hier vaak goed, maar dat is geen vereiste. Het museum staat juist ook open voor nieuwe perspectieven en verandering. “We werken op basis van objectieve werving en selectie, zodat we diversiteit en inclusiviteit kunnen stimuleren,” zegt Fabienne. “Ik ben blij dat we daar binnen onze organisatie zoveel aandacht aan schenken.” 

Geïnteresseerd geraakt in een functie in recruitment binnen de culturele sector? Een overzicht van alle actuele vacatures, vind je hier.