Wat is een stereotype en wat is realiteit? Er wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de eigenschappen van verschillende generaties, ook met betrekking tot hun houding ten opzichte van werk en carrière. Zo hechten babyboomers waarde aan loyaliteit en zekerheid. Latere generaties, zoals millenials en Gen Z, staan juist bekend om hun focus op een goede werk-privé balans, uitdaging en werkplezier.
Wie is Generatie Z?
Net als eerdere generaties is Gen Z – geboren tussen 1995 en 2010 – gevormd door unieke ervaringen uit hun jeugd. Ze zijn opgegroeid in een digitale wereld, bewust van klimaatverandering en sociaal en maatschappelijk onrecht. Deze ervaringen beïnvloeden wat zij van hun carrière verwachten.
De eerste Gen Z'ers kwamen de arbeidsmarkt op tijdens de pandemie of in een post-coronawereld. De jongere Gen Z'ers maken nu langzaam dezelfde stap. Deze generatie wordt gekenmerkt door zorgen over dagelijkse kosten, werkloosheid, onzekerheden in het leven en vooral over hun toekomst.
Waar hecht Generatie Z belang aan?
Thema’s als solidariteit, diversiteit, mentale gezondheid, flexibiliteit en bestaanszekerheid spelen een grote rol in het leven van Gen Z. Op de arbeidsmarkt verwachten zij dan ook begrip en inzet over deze kwesties. Hoe kunnen werkgevers voldoen aan de verwachtingen van Gen Z en zo meer jonge werknemers aantrekken?
- Solidariteit
Gen Z is solidair met mens en natuur. Inclusiviteit en diversiteit zijn topprioriteiten voor Gen Z. Ze willen niet alleen welkom zijn, maar ook hun stem laten horen. Gelijkwaardigheid (equity) en respect horen hier dus bij. Een organisatie die jongere generaties betrekt bij beslissingen en laat meedenken over belangrijke thema’s die spelen binnen de organisatie, trekt dus meteen de aandacht. Gen Z hecht veel waarde aan het maken van een positieve impact, zowel nu als in de toekomst. Een culturele organisatie kan deze waarden delen door zich in te zetten voor duurzame en maatschappelijke initiatieven. - Mentaal welzijn
Nog nooit eerder heeft een generatie zoveel belang gehecht aan geestelijke gezondheid en het bestrijden van stigma’s omtrent mentaal welzijn. Voor Gen Z is openlijk praten over mentale gezondheid vanzelfsprekend. Ze zoeken bedrijven die deze openheid en acceptatie ondersteunen. Een organisatie die mentale gezondheid actief de-stigmatiseert en leidinggevenden stimuleert om hierover te praten, trekt meer Gen Z’ers aan. - Flexibiliteit
Terwijl eerdere generaties spraken over een balans tussen werk- en privéleven, spreken Gen Z eerder over “work-life fluency” (een harmonie tussen werk en privé). Gen Z wil hun werk flexibel en op eigen voorwaarden kunnen indelen. Gen Z kiest liever voor flexibiliteit dan voor een vaste 9-tot-5 werkdag, zodat hun werk en dagelijkse leven in elkaar overvloeien. Bijvoorbeeld ‘s ochtends voor werk naar de sportschool gaan, om dan ‘s avonds na het avondeten die gemiste uurtjes nog even in te halen. Daarnaast zijn Gen Z’ers hun carrière vaak gestart tijdens corona en zijn ze daarom gewend geraakt aan online werken en de vrijheid die het met zich meebrengt. Een mogelijkheid tot thuiswerken kan hen dus helpen zich aangetrokken te voelen tot een organisatie. Flexibele verlofdagen, zoals vrije dagen vanwege mentale gezondheidsproblemen of menstruatiepijn, vindt deze generatie ook erg belangrijk. - Financiële stabiliteit
Gen Z wil impact maken en werk doen dat hen gelukkig maakt. Ze zijn bereid in salaris te schikken als dat hen helpt deze waarden na te leven. Een laagbetaalde functie zal echter niet zo snel geaccepteerd worden. De stijgende leefkosten, zoals boodschappen, huur- en reiskosten, vormen namelijk een grote uitdaging voor deze generatie. Door deze economische omstandigheden zijn ze gedwongen om bijbaantjes op te zoeken. Dit genereert extra inkomen, maar kan ook afleiden van hun hoofdbaan. Werkgevers kunnen Gen Z tegemoetkomen door financiële stabiliteit te bieden met goede, vaste lonen.
Niet lui, maar efficiënt: Gen Z geeft hard werken een nieuwe betekenis
Dat Gen Z veel waarde hecht aan 'work-life fluency' en mentale gezondheid wordt vaak gezien als luiheid – alsof ze niet hard willen of kunnen werken. Dat is echter niet per se waar. Deze nieuwe generatie lijkt 'hard werken' simpelweg te herdefiniëren. Betrokkenheid tonen door veel werkuren te maken is minder belangrijk voor Gen Z; zij zoeken naar manieren om efficiënter te werken. Hun drang naar efficiëntie en de motivatie om iets betekenisvols bij te dragen, maakt Gen Z tot innovatieve, snel lerende denkers.
Gen Z's motivatie blijkt uit hun actieve zoektocht naar mentorschap, begeleiding en groeimogelijkheden. Gen Z heeft vaak een korte spanningsboog en moeite met non-verbale en formele communicatie. Hier kunnen juist oudere generaties een helpende hand bieden. Door toekomstonzekerheid zoekt Gen Z vaker houvast bij organisaties, anderen en wetenschap. Organisaties kunnen deze onzekerheden aanpakken door waardevolle feedback, duidelijke carrièremogelijkheden en begeleiding te bieden. Jonge werknemers introduceren aan een vaknetwerk, bijvoorbeeld via evenementen, helpt hen om meer verbondenheid te voelen en zich thuis te voelen binnen een branche.
Hoe kom je met Gen Z in contact?
Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze (professionele) wereld. Voor Gen Z spelen platforms zoals TikTok en Instagram een belangrijke rol in het communiceren en contact maken met anderen. Werkgevers kunnen deze platforms inzetten om nieuwe generaties te bereiken en aan hun organisatie te introduceren. Een voordeel van sociale media is hun toegankelijkheid. Daarnaast zijn ze vrijwel kosteloos en kunnen organisaties ze zelf beheren. Vooral in de culturele sector biedt sociale media de kans om creatieve content te maken
Apps zoals Instagram zijn toegankelijk voor een breed publiek en verbinden vaak meerdere generaties. Het aanspreken van meerdere generaties op hetzelfde platform is een uitdaging, maar biedt ook kansen. Een divers medewerkersbestand helpt om meer inzichten en perspectieven te bieden en zo in de toekomst een breder publiek te bereiken.