Als vacaturehouder wil je zowel een zo groot mogelijk bereik realiseren als het aantal niet-relevante sollicitaties beperken. De beste vacatureteksten zijn daarom zowel wervend als pre-selecterend:
Kenmerken van een wervende vacaturetekst
- Vindbaar voor de doelgroep
- Overtuigend en enthousiasmerend
- Versterkt je werkgeversmerk
Resultaten van een pre-selecterende vacaturetekst
- Helder verwachtingsmanagement
- Betere matches
- Minder tijdverspilling (voor zowel de kandidaat als de vacaturehouder!)
- Minder verloop
Met de volgende tips zet je de eerste stap naar betere vacatureteksten die beide factoren in ogenschouw nemen.
Wat maakt jou als werkgever aantrekkelijker dan de concurrentie?
Als cultuursector kunnen we ons gezamenlijk uitspreken over wat werken in de cultuursector leuk en waardevol maakt. Het is echter aan jou als werkgever de taak om concreet te maken wat jij een (potentiële) werknemer biedt ten opzichte van de concurrent. In de employer branding theorie wordt dit ook wel ‘employee value proposition’ (EVP) genoemd. Om hier meer grip op te krijgen, kan je onderzoek doen naar mogelijke concurrentie voor jouw openstaande vacature.
De meeste werkzoekenden zoeken een nieuwe baan binnen een bepaalde regio. De kans dat er in de cultuursector tegelijkertijd, in dezelfde regio, voor een soortgelijke functie een veelheid aan vacatures openstaat is - weliswaar afhankelijk van of jouw organisatie zich in de Randstad bevindt of elders - relatief klein in de cultuursector. Zeker als je dit vergelijkt met de arbeidskansen voor bijvoorbeeld een timmerman of IT-er. Minder concurrentie op de culturele arbeidsmarkt betekent niet dat een vacature voor bijvoorbeeld een communicatie- of administratief medewerker in de culturele sector geen concurrentie heeft. Vooral in dezelfde regio concurreert de cultuursector met andere maatschappelijke sectoren zoals onderwijs, zorg, goede doelen en duurzaamheid.
Verplaats jezelf in de schoenen van de werkzoekende en zoek naar vacatures in dezelfde regio voor het betreffende functieprofiel. Bekijk daarbij op welke vlakken jouw organisatie anders is dan de concurrent. Denk hierbij aan bestaansrecht, toegevoegde waarde in de maatschappij, bedrijfscultuur en hiërarchie en werkomgeving. Een andere invalshoek kan zijn om je huidige medewerkers te bevragen waarom zij bij jouw bedrijf werken, en niet ergens anders.
De volgende stap is om dit concreet te gaan benoemen in jouw vacature. Wat je misschien in je vooronderzoek is opgevallen, is dat de cultuursector het niet altijd wint op het gebied van salariëring. Als het salaris niet competitief is, kan het helpen om verrassend uit de hoek te komen met aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden.
Differentieer je vacaturetekst op basis van je doelgroep
Dat een vacaturetekst voor een programmeur verschilt van die van bijvoorbeeld een garderobemedewerker, is evident. Toch zijn er vaak nog onbenutte kansen op het gebied van doelgroepgericht schrijven en het vermelden (of weglaten) van informatie. Je kunt je voorstellen dat het voor iemand met relatief weinig werkervaring prettig is dat er in de vacaturetekst door middel van storytelling een schets wordt gemaakt van een typische werkdag. Als je echter in jouw vacature minimaal vijf jaar werkervaring binnen hetzelfde functieprofiel vraagt, kan je veronderstellen dat de toekomstig werknemer hier zelf wel een voorstelling van kan maken.
“Er zijn vaak onbenutte kansen op het gebied van doelgroepgericht schrijven.”
Daarnaast kan het handig zijn om in je vacatureteksten in te spelen op verschillende motivaties van werkzoekenden. Waar de ene kandidaat er warm voor loopt om bij te dragen aan de missie van jouw culturele organisatie, gaat de andere kandidaat aan op specifieke inhoud van de functie. Wees daarom niet bang om in te zoomen op uitdagingen waar de werknemer voor komt te staan: is er bijvoorbeeld iets dat moet worden veranderd, opgeleverd of verbeterd?
Een bredere doelgroep bereiken met aandacht voor diversiteit & inclusie
De cultuursector werkt aan het creëren van meerstemmig cultuuraanbod en het bereiken van een minder homogeen publiek. Om dit te bevorderen, is door de gezamenlijke brancheverenigingen in de culturele en creatieve sector de Code Diversiteit & Inclusie opgesteld. In de code staan de 4 P’s centraal die nodig zijn om verandering te creëren: Programma, Personeel, Publiek en Partners. De P van Personeel is hierin niet te onderschatten: “Extern winnen is intern beginnen,” is dan ook een veelgenoemd motto.
Voor een wervende vacaturetekst is het belangrijk om te letten op de inclusiviteit van je vacaturetekst, vooral als je bij eerdere vacatures een eenzijdig kandidatenprofiel aantrok. Het toevoegen van een inclusie-statement en duidelijkheid over de sollicitatieprocedure zijn goede eerste stappen.
“Pre-selecterende factoren in een vacaturetekst hoeven inclusie niet in de weg te staan.”
Eerder in dit artikel spraken we ook over het pre-selecterend maken van vacatureteksten: niet iedereen kan immers elke functie uitoefenen, en door helder verwachtingsmanagement, trek je kandidaten aan met een relevant en geschikt profiel. Inclusieve communicatie gaat over het wegnemen van (onbewuste) discriminatie. Pre-selecterende factoren in een vacaturetekst hoeven inclusie niet in de weg te staan, zolang je goed toetst of dat wat je vraagt, ook noodzakelijk is voor de functie en objectiveerbaar is in het verdere sollicitatieproces. Maak functie-eisen daarom zo objectief mogelijk en breng deze terug naar de kern: het wordt aangeraden maximaal 6 functie-eisen per vacature te vermelden.
Een belangrijke kanttekening is dat diversiteit niet moet eindigen bij het wervingsproces. Als de interne bedrijfscultuur niet veilig en inclusief is, loop je niet alleen het risico om niet authentiek over te komen, maar ook dat medewerkers die afwijken van de ‘norm’ snel weer vertrekken.
Zet je vacaturetekst uit op de juiste kanalen
Met bovenstaande tips zijn de eerste stappen naar een betere vacaturetekst gezet. Tijd om de vacature uit te gaan zetten, op naar betere matches! Kies naast je eigen (werken bij) website ook voor externe vacatureplatforms, zodat je ook kandidaten bereikt die wellicht nog niet bekend zijn met jouw (werkgevers)merk. Vergeet daarbij Werken voor Cultuur niet en bekijk hier alle informatie over het plaatsen van culturele vacatures.
Kunnen wij je helpen?
Het (her)schrijven van vacatureteksten is geen sinecure. Het kost naast tijd en goede schrijfvaardigheden, ook de juiste kennis. Daarnaast lopen HR-professionals of managers er soms tegenaan dat (veel) andere collega’s ook input willen geven op de vacaturetekst. Om deze redenen kan het soms handig zijn om het herschrijven van vacatureteksten uit te besteden.
Werken voor Cultuur kan je helpen met het schrijven van wervende teksten. Wij komen dagelijks in aanraking met allerhande culturele vacatures en hebben jarenlange ervaring in de cultuursector. Wij bekijken of je vacature voldoet aan de noodzakelijke bouwstenen voor goede vacatureteksten, adviseren over functie en voorwaarden, benoemen vaagheden en clichés en helpen je tot zowel een wervende, inclusieve als pre-selecterende vacaturetekst te komen. Bekijk alle informatie over wervende vacatureteksten voor betere resultaten.